söndag 30 maj 2010

Koldskål og kammerjunker

Hoppas ni har haft en skön helg. Här har vi haft både sol och regn. Mina trädgårdsprojekt gick i stöpet idag pga allt regnande och istället myser vi innanför. Tänkte visa ett par av de saker jag köpte på Honning og Flora. En emaljskylt med recept på Koldskål. När jag flyttade till Danmark fick jag för första gången smaka koldskål med kammerjunker. Det är som drickyoghurt med smak av vanilj och citron. Man äter det i djup tallrik med små runda sockerskorpor. Hur gott som helst och en storfavorit bland danskar på sommaren. Det har också blivit en favorit hos mig.



Jag kunde bara inte låta bli den här superfina franska fågelburen trots att jag redan har två stycken. Just nu står den på byrån i hallen, men tanken är att den ska hänga ute i glasverandan när vi får byggt den. Ännu ett projekt på min lista och min man jublar ;o)



Tack alla ni som kikar in till mig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

MmmmMMMmm - koldskål. Det smakar SOMMAR.
Och det blir även bättra med jordgubbar i när den tiden kommer ;-)

Jag tror min man blir tvungen att ta något kærnemælk med hem från Köpenhamn!

Trevlig sommar
KRAM :-) Inge

LOPPISLIV sa...

Hejsan Ulrika! Tusen tack rara du för Awarden, så himla glad jag blir :-)) Ohhh jag läser att du varit hos Honnig og Flora, detta underbara ställe, så mycket fint. Har själv besökt det en gång och längtar ständigt tillbaka. Fågelburen var ju helt underbar, en sån vill jag också ha. Ha nu en toppenfin dag. Kraaam Paula

Anonym sa...

Jag sökte på Koldskål och hamnade hos dig! Otroligt fin blogg =)
Men nu måste jag bara komma över en sån emaljskylt som du köpt! Med recept på Koldskål. Är själv halvdansk och tillbringat många sommrar som barn i Danmark. Min pappa gjorde då egen koldskål och jag glömmer det aldrig!
Var in På Honning och Floras sida, men kunde inte hitta någon. Kan du kanske tipsa mig om var jag kan hitta en sådan emaljskylt? Måste ha, mer än något annat...
Kommer att återkomma till din blogg, mycket inspirerande!
Ha en bra dag!
MVH
Annelie Zimmer Wernersson

"*me*" sa...

Hej,
Vill gärna ha receptet på kallskålen .tappat bort mitt.. fick det mycket hos in faster o farbror när vi besökte don i Odder

tack på förhand