tisdag 14 juni 2011

'Den blomstertid nu kommer.....

                                  
                                    ......med lust och fägring stor.....'


Psalm 317 vackrast av dem alla. Tyvärr sjungs den inte lika ofta längre på skolavslutningarna, utan har ersatts av 'Idas sommarvisa'. Jag kan fortfarande känna den där magiska känslan i kyrkan, doften av alla blommor och vetskapen om ett långt sommarlov framför sig. Det var tider det.... ;o)




Här i Danmark kämpar min stora flicka på i två veckor till innan hon går på sommarlov. På självaste Midsommarafton har hon skolavslutning och nån '...blomstertid nu kommer' lär jag nog inte få höra här heller.

Dags att gå ut i trädgården o njuta en stund!

                    Tjingeling på Er!!

                                       Ulrika

12 kommentarer:

Tina sa...

När du sitter där så får du nynna psalmen för dig själv. Den kan man ju inte vara utan en skolavslutning!
Så kul att få se trappan, du pratade om den när vi träffades...

Kram på dig!

Cajsas Faster sa...

Ha det skönt i trädgården!
Idag duggar det lite ute.. mycket svalare än det varit förut.

Din fina tavla får du titta på och sjunga i din ensamhet:)

Kram

Anneli sa...

Hejsan.

Det var ett tag sedan man gick på sommarlov....kan känna känslan man hade då att hela långa sommaren låg framför en.
Mycket härlig känsla och vilken lycka....

Kram Anneli.

bakom berget sa...

Ja visst var det länge sen nman hade nåt sommarlov. Man får väl göra som Pippi Långstrump gjorde, börja i skolan bara för att få sommarlov :o)
Det var värst!! Skolavslutning på midsommarafton! Firas midsommar i Danmark som i Sverige?
Ha det gott! Kram från Åsa.

Norregård sa...

Hej Vännen!!
Fina hundkex, jag frossar i dom:)))
Filip slutar på fredag, då är jag ledig & det blir jordgubbstårta!!!

Kram Malin

EvaB sa...

Jag älskar skolavslutningar så jag förstår din sommarpsalmabstinens. Jag brukade oroa mig för hur jag skulle klara mig utan skolavslutningar, men började så lämpligt undervisa när egna barnen inte längre hade traditiononella skolavslutningar. I en skola där de går till kyrkan och sjunger mycket och gärna och alldeles rätta sommarlovsmelodier. Du får komma o hälsa på!

Mamma C sa...

Nästa år när barnbarnet slutar ettan får man kanske gå på skolavslutning igen.
Kram Mamma C

Helena sa...

Javisst var det härliga tider!
Synd att visa fina sånger tas bort när de förnyar reportoaren...
Men barnen får nog en härlig sommarlovs känsla ändå!
KRAM från mig!

Evelina sa...

Visst är det något magiskt med "den blåmstertid...".. Ryser och blir tårögd bara jag hr den.. Två dagar kvar till min store pojk går ut förskoleklass och här hemma övar han på sånger till avslutningen för fullt.. och många var helt nya för mig... jag får hålla tummarna för att det blir någon blomstertid som kommer också.. :)
Må så gott! Kram

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej
Visst är den underbar, den blomstertid nu kommer, det är verkligen sommarlov då :)
Hemma hos oss tar mina killar examen imorgon, den lilla slutar fyran och den stora nian, en stor dag som vi verkligen ska fira.
Ha en fin dag.
Kram
Jessica

Anonym sa...

Sommarlov och sommarblommor - så härligt :-)

I Danmark får du nog nöja dig med Midsommervisen ;-)

:-) KRAM

Anonym sa...

Jag håller med, det är synd att den blomstertid försvinner mer och mer. Fint med vita blommor:-)

Kram