onsdag 4 maj 2011

Rätt plats, vid rätt ögonblick

                         
                   Ett vanligt scenarie på vår gata:

För två veckor sedan var jag ute och promenixade med minstingen på morgonkvisten. Med vagnen i ena handen och mobilen i andra spatserade jag nerför vår gata, ivrigt pratande med min käraste väninna. Plötsligt går jag förbi en stor container och får syn på 'skatten'. Jag glömmer nästan helt av mitt telefonsamtal och saktar in på stegen. Är det möjligt?? Ska den verkligen kastas??

En annan person på promenad sneglar plötsligt också åt containern. Då växer små egoistiska horn ut i pannan på mig och det enda som finns i mina tankar just då är; DEN ÄR MIN!!!
Men hur ska jag få hem den? Måste jag fråga först innan jag bestiger containern och roffar åt mig mitt fynd?

Jag bestämmer mig för att fortsätta runt kvarteret, gå hem och ta mannen med mig ner. Kvarteret runt, fortfarande pratandes med väninnan, får jag en sådan där märklig känsla; 'jag måste gå tillbaks'. Femtio meter från containern ser jag plötsligt att den är på väg upp på en lastbil. Om jag inte sprang förr, så gjorde jag det nu. Jag glömmer väninnan i mobilen, bromsar vagnen och viftar vilt med händerna. (jodå, jag tror nog att ni kan se det framför er ;o)

Ägaren av 'skatten' står och övervakar, när jag kastar mig över honom. 'Vill ha...' flåsar jag och sträcker mig mot containern. 'Näpp....försent'! säger mannen. Då kommer chauffören ut och det visar sig vara en bekant till oss. Gissa om jag lyste som en sol, när han körde upp 'skatten' till oss :o)))) Och titta där......flera fynd i den där containern. Bara att ta!


'Jaså, bara en gammal järngrind' tänker ni kanske. Men nädå...det är inte så bara!!! För det är precis en sån jag har velat ha hur länge som helst, men inte velat betala en förmögenhet för. Tung som attsingen är den och helt underbart sliten. Och för att inte tala om alla krusiduller ;o)



Min 'skatt' får leva vidare här i vår trädgård som ett smycke att njuta av!

(och stackars väninnan då, som plötsligt fick luren i örat? Ja, hon undrade förstås vad som stod på. Jag berättade om  äventyret och nog sjutton om jag inte hörde henne säga med lite avundsjuka i rösten: 'du är då alltid på rätt plats, vid rätt ögonblick'.... ;o)

Är ni med fortfarande, eller somnade ni någonstans i texten???  Det var i alla fall historien om en alldeles vanlig fast ovanlig järngrind ;o)

                  Puss på er sömntutor

24 kommentarer:

Åsa sa...

Oj oj oj, vilken tur du hade och vad är den bara fin.
Hade också tur härom veckan, gick förbi ett hus som hade satt ut en del saker GRATIS, det älskar jag.
Så jag fick ett brunt vitrinskåp<3<3 och ett lille jalouxiskåp till lillprinsen. Kan se möjligheter, så med lite färg bliver det guld:))
Har du varit på Loppmarknaden på Frederiksberg Rådhus? Der kan man verkligen fynda, riktigt bra grejor.

Ha en riktig fin dag, kram kram från mig

Tina sa...

Det lönar sig att vara ute och gå på din gata! Du gör många fina fynd du, lilla A kommer säkert att få upp ögonen för samma trevliga upptåg som mamma! Jag kunde se hennes blå ögon stirra nyfiket..Den är verkligen jättefin och en sån tur du hade..

Många kramar! /Tina

Maria - Villa Krutbruket sa...

Jag är med, har ej somnat ;)

Hel charmig "skönhet"! Bra jobbat, tjejen! Det är sånt där som kallas återvinning :)

Ha en fin onsdag! Kram kram Maria

LOPPISLIV sa...

Hihhii så underbar läsning Ulrika, kunde se hela scenariot framför mig...fniss :-) Vilken himla tur och lycka för dig att hitta denna skatt :-) Jättefin järngrind, med underbara krusiduller...

Ha en fin dag! Kraaaam Paula

Skogslyckan sa...

Nej jag somnade då rakt inte. Satte mig käpprak när jag åg din fina grind! Helt underbar. Det var ödet som ville att du skulle ta hand om den. Grattis.
Ha en fin dag!
Kram Pia

(eddas) sa...

He he he kjenner meg alldeles godt igjen:)Slik er det når en vil ha noe:)Kjempefin er den...
kos deg
klemklem

josse sa...

Underbara Ulrika! Jag skrattade så jag blev tårögd av din containerhistoria!!! Jag såg dig verkligen framför mig :D
Du har verkligen lyckats va på rätt plats SÅÅÅÅÅ många gånger! Härligt!
Hoppas vi ses snart!
Kram josse

Cajsas Faster sa...

Lyllos!
Det var nog meningen att du skulle ha den:)

Man behöver inte göra nåt mer med den än att bara låta den stå där och tala för sig själv!

Passar perfekt hos dej!!

Ha en fin dag, kanske blir det nåt litet fynd utmed vägen;)

Kram

Fågel Blå sa...

Åhhh vilken grind!!!!
Så fin!
Grattis till den!
Kram Kathrine

Villa Vinkelhaken sa...

Åh så himla fin grind. Hur kan man slänga en sån?! Vilken tur du hade! =)

Ha en bra dag!
Kram Jenny

Anonym sa...

Vilket vackert hantverk, lyckliga du!
Kram

Lisas torp sa...

Men jisses du! Vilket fynd! Såna gamla järngrindar kostar ju en förmögenhet! Man undrar ju hur folk kan slänga sånt! Men....det är ju tur att det är så ibland! För TUR hade du ju här!
Grattis!
Kram
Lisa

♥ Min lilla Stuga ♥ sa...

Helt underbar grind!! :)) Kram

Johanna sa...

Vilken underbar grind! Ibland måste man vara på rätt plats vid rätt tillfälle:)

Ha en toppen onsdag!

Kram Johanna

Norregård sa...

Jisses, vilken tur!!!
Den är galet fin;o)

Kram Malin

Helena sa...

Men sånt händer då aldrig mig!
Att folk inte begriper att det finns en marknad för gamla saker.
Tippen är ju annars ett bra ställe att hitta fina saker på!Jag hittade min bästa rostiga hink i en container där:-)visserligen utan botten men vad gör det?!
Ser fram emot dina trädgårdsbilder!
KRAM från mig!

Anonym sa...

SÅ SNYGG!

nettan

Mamma C sa...

Nix, inte somnade jag. Allt spelades upp som en film framför ögonen på mig. Vem skulle inte springa 60m med barnvagn(eller hur lång sträckan var nu)för att få denna vackra pjäs.
Kram mamma C

Loella sa...

Ingen risk att jag somnade inte, skrattade här för mig själv och såg dig framför mig.....hysterisk! :) och lik mig i samma situation.....Jättefint fynd verkligen, grattis till skatten! Kram Loellan

Vintage House sa...

Hej
Håller verkligen med din väninnna rätt plats rätt tid. Hade gjort exakt samma sak som du:)
Den är underbart fin...
kram
sandra

Emilias sa...

Vilken underbar grind, en riktigt skatt ju!!
Kram Emilia

Madame Morell sa...

Vet du vad! Jag har haft nära på två sådana grindar! De är hos mitt X nu,,,, Åååå. Jag hade dem till sänggavlar. Alltså, jag kan känna hur hjärtat bultade på dig,,, Grattis klart det är DIN!
Kram Jessika

CPHSWEDE sa...

Du verkar vara en hejare på att fynda! :) Hoppas att du hittar några fina saker på loppisen i morgon! Jag kan tyvärr inte komma, då jag jobbar i bolighuset hela dagen :( Men tack för tipset, nu vet jag vart den finns! (och jakten på bordet fortsätter ;)

Att komma hem till Sverige och vitsippeskogen var balsam för själen!

Hoppas att du får en trevlig helg!
Stor Kram

E-B sa...

Underbar grind! Och underbar historia. Inte undra på att du gav allt för den. Undrar dock över det där "för sent"...